2016-10-07 | Övriga nyheter

Suddar gränsen mellan arbete och livspassion

Likt många andra sportentusiaster fick Erik Annerstedt sin passion för idrott redan med modersmjölken. När erbjudandet som marknadsansvarig för sporten på C More dök upp rådde det inga tvivel om vilken destination Eriks livskompass pekade mot.

Efter avslutade ekonomi- och marknadsföringsstudier började Erik sin karriär inom försäljning. Det dröjde dock inte länge innan han insåg att kommunikation är hans livskall. Erik kommer senast från telekombranschen, där jobbade han först med försäljning och sedan affärsutveckling. Det banade väg för Eriks nästa karriärkapitel - media.

- Det här är mitt första uppdrag inom mediebranschen. Arbetsuppgifterna som sådana särskiljer sig inte så mycket från telekombranschen, men C Mores produktportfölj är stöpt efter konsumentens eget livspussel. Det innebär att alla som konsumerar rörliga budskap i den digitala etern i dag själva vill bestämma när, var och hur informationen ska nå oss. Det speglar vår samtid och känns fräscht, förklarar Erik.

 

Rollen som marknadsansvarig

Eriks jobb handlar i mångt och mycket om att kartlägga vad som ger bäst effekt från olika infallsvinklar. Små förändringar kan ge betydande resultat inom digital marknadsföring.

- Det är oerhört stimulerande att få arbeta med kommunikationen runt de största aktörerna och de största sporterna inom svenskt idrottsliv. Att få jobba med starka, lokala varumärken som engagerar den djupt rotade supporterkulturen runt om i landet är verkligen en förmån, säger Erik.

En av många utmaningar som Erik stöter på i sitt jobb är att många känner till varumärket C More som en tv-kanal. Det många inte vet är att det i lika stor utsträckning är en streamingtjänst.

- Konsumenterna måste upptäcka att C Mores streamingtjänst är minst lika bra i kvalitet i förhållande till de globala streamingtjänsterna, priset är dessutom betydligt mer överkomligt.

 

Hur ser du på framtiden för Bonnier Broadcasting och C More?

- Bonnier Broadcasting är för mig lika med succé, därför upplevs jag kanske som en smula osvensk när jag ogenerat dryftar mina tankar kring C Mores lysande framtid. Jag är övertygad om att vi kommer åtnjuta en rad positiva synergieffekter mellan C More och TV4 med deras varumärken i samma ”ekosystem”.

När det gäller branschens framtid så tror Erik att linjär-tv har många glansår kvar.

- Däremot så tror jag att marknaden för streamingtjänster blir allt mer attraktiv och att målgruppen för streamingtjänster kommer att öka. Det är i den utvecklingen som C More kommer att sitta i förarsätet. Med mig som chaufför, skrattar Erik. 

Senast uppdaterad: 2016-10-07