Historik

Den 15 september 1990 är ett historiskt datum. Då startade TV4 sina sändningar. Här kan du hitta fler viktiga händelser och ögonblick genom TV4:s historia.

2017

- Bonnier Broadcasting omorganiserar. Nyhetsverksamheten går från att vara ett fristående bolag till en del av Bonnier Broadcastings innehållsavdelning. Parallellt slås nyheternas studio- och produktionsteknik samman med sportens produktionsavdelning, och utgör en ny gemensam avdelning för studio- och produktionsteknik som levererar både sport och nyheter till TV4 och C More.

- TV4 Play har 3 miljoner inloggade användare på ett år och behåller sin position som Sveriges största inloggade tv-tjänst. Dessutom blir TV4 Play en renodlad gratistjänst när premiuminnehållet flyttar över till C More.

- TV4 inleder ett samarbete med Stockholms Fotbollsförbund och Sportswik. Med nya digitala plattformar ger samarbetet möjligheten att sända S:t Eriks-cupen live.

- TV4, C More och Bonnier Broadcastings gemensamma intranät får pris för sin digitala arbetsplats – silver i Intra.NET Berlin Award 2017 i kategorin Innovative Technology.

Bonnierbroadcasting.com lanseras som en gemensam corporate- och rekryteringssajt för Bonnier Broadcasting, C More och TV4.

2016

- Bonnier Broadcasting startades 1 september som moderbolag för TV4, C More, Nyhetsbolaget och finska MTV. En rad gemensamma funktioner inom TV4 och C More samordnas numera i det nya moderbolaget som stöttar affärsenheterna Reklam-tv (TV4) och Betal-tv (C More).

- TV4 Play lyckades få två miljoner registrerade användare på bara sex månader med det nya inloggningskravet. Det gör TV4 Play till den största av alla inloggade svenska tv-tjänster.

- Både TV4 och TV4 Play maratonsände USA-valet i närmare 40 timmar. Det var något som tittarna uppskattade. Linjärt slog TV4:s valsändningar klart SVT:s, och digitalt sattes nya rekord för livetittande.

- TV4 och C More bygger landets ledande sportredaktion i en ny och gemensam sportorganisation. All sport – från matchproduktion av Allsvenskan och SHL till golf, tennis, evenemang och dagliga nyheter, linjärt som digitalt – flyttar ihop under ett tak.

- TV4 och C More har tecknat avtal för att säkra de exklusiva sändningsrättigheterna till samtliga herrlandslagets matcher från och med hösten 2018 till VM 2022. I rättigheterna ingår EM-kval, VM-kval och den nya viktiga turneringen UEFA Nations League, liksom alla europeiska kvalmatcher till EM och VM.

- Köket.se lanseras för att kunna leverera Sveriges bästa matupplevelse för såväl användare som annonsörer. Sajten lyckades dessutom ro hem både designpris och publishingpris under 2016.

2015

- TV4-Gruppen gör sitt starkaste digitala år hittills, nära nog fördubblar konsumtionen, slår flera nya rekord och ökar försprånget till de kommersiella broadcastingkonkurrenterna. Samtidigt gör TV4-Gruppen sitt andelsmässigt näst bästa år någonsin, och för TV4 som kanal är det starkaste året sedan 2007.

- TV4-Gruppen hamnar på plats 20 i listan över Sveriges bästa arbetsgivare, och är därmed en av Sveriges bästa arbetsgivare. Undersökningen utfördes av Universum tillsammans med Metrojobb. 

- Den tidigare b2b-sajten Spotlight relanseras under det nya namnet annonsera.tv4.se. Nya funktioner och totalt förändrad design är några av de saker som den uppfräschade sajten erbjuder.

- TV4:s fotbollssajt fotbollskanalen.se får en ny responsiv plattform för att möta användarnas behov. En av de största nyheterna är att användarna själva kan följa de lag och spelare de är intresserade av och få en skräddarsydd upplevelse av artiklar, klipp och kommande matcher för de spelare och lag som valts.

- Ett nytt talangnätverk har bildats under namnet ENT. Målet är att samla Sveriges bästa innehållsskapare på digitala plattformar, ge dem möjligheten att växa och utvecklas med TV4-Gruppens nätverk, erfarenhet och muskler i ryggen, och att också erbjuda annonsörerna en ny och bred palett av kreativa och skräddarsydda lösningar för att med hög relevans nå yngre målgrupper. De första talangerna att värvas till nätverket är musik- och humorgruppen De vet du. 

- TV12 relanseras 17 juni med ny kanalidentitet och tydligare tablå, med fokus på sport, humor och film. 

-I april inviger TV4 och TV4Nyheterna Europas modernaste nyhetsstudio, med fokus på att utveckla nyhetsberättandet plattformsoberoende. Samtidigt utökas satsningen på både samhälls- och utrikesjournalistik, livenyheter och teknik- och plattformsutveckling. En stor mängd teknikutvecklare rekryteras.

- TV4:s huvudsakliga målgrupp ändrades från 12-59 till 15-64. Målgruppsändringen görs bland annat för att möta det faktum att äldre är mer aktiva och köpstarka i dag än tidigare, och också för att möta det ökade tittandet i denna grupp.

2014

- Under 2014 fördubblas den digitala konsumtionen av TV4:s innehåll, från 131 till 262 miljoner strömstarter, inklusive YouTube. TV4 Play noterar fler strömstarter än MTG TV:s och SBS Discoverys playtjänster tillsammans. Även linjärt är TV4-Gruppens kanaler de som bäst står emot den nedgång som noteras för det linjära tv-tittandet. Den totala konsumtionen av rörlig bild är nu över 4 timmar per person och dygn.

- Under hösten börjar en ny redaktion med 25 riksreportrar på 10 orter från Malmö i söder till Luleå i norr jobba. Riksreportrarna levererar nyheter från hela landet till rikssändningarna, breddar tilltalet i rikssändningarna och ger mer utrymme för fördjupning från hela landet. Det finns ingen privat nyhetsaktör på riksplanet med en så omfattande bevakning från hela landet som TV4. Fler journalister jobbar vid utgången av 2014 med nationell nyhetsbevakning för TV4 än ett år tidigare.

I juni avvecklades TV4:s 24 lokal-tv-stationer, ett nödvändigt steg för att möta den pågående strukturomvandlingen och den förändrade konsumtionen av nyheter. 125 tjänster försvinner på Nyhetsbolaget. Förändringaren frigör nödvändiga resurser för en fortsatt satsning på nyheter och samhällsjournalistik på riksplanet och digitalt.

- Tomas Franzén tillträder som ny styrelseordförande i april.

 

- Den 29 mars startar den nya kanalen TV12.

TV4 Play blir i februari den första skandinaviska tv-tjänsten i Apple TV. Under året lanseras också TV4 Play för Chromecast (december), och TV4 inleder ett samarbete med YouTube (mars).

- Den 1 januari - TV4-Gruppens nya organisation träder i kraft. Digitala medier som egen avdelning läggs ned och det digitala integreras fullt ut i hela företaget. Cecilia Beck-Friis, tidigare direktör digitala medier, blir vice vd för TV4-Gruppen.

2013

- När året summeras står det klart att Tv4 gör sitt bästa tittarår sedan 2007, Sjuan sitt bästa någonsin, och TV4 Plays framgångar fortsätter - under året står TV4 Play för två tredjedelar av de kommersiella tv-husens strömstarter.

- I december lanserar Hyrbutiken på TV4 Play, i samarbete med SF Anytime. Det innebär att man nu kan hyra de senaste och mest aktuella toppfilmerna styckevis direkt på TV4 Play.

- I oktober presenterar TV4 sin nya strategi, där det digitala integreras helt i kärnaffären. Tre tydliga mål finns; att vara störst i Sverige på tv på alla plattformar, att vara den bästa partnern för reklamgenomslag och kommersiella samarbeten och att ta en ledande position inom betal-tv-området på nätet med ett kraftigt stärkt konsumenterbjudande.

- Sjuan färgas rosa under en hela oktober när kanalen tar över Rosa Bandet-kampanjens gala Tillsammans mot cancer. Galan sätter insamlingsrekord, och över 63,5 miljoner kronor skänks till Cancerfonden.

- Den 31 augusti läggs Nyhetsbolagets kanal TV4 News ned. TV4 utökar samtidigt sin beställning av livenyheter för TV4 Play, tv4.se och TV4Nyheternas app. I stället för en linjär broadcastkanal ligger fokus för den digitala nyhetsbevakningen på att sända när det händer och på de plattformar tittarna befinner sig.

- I juli gör det svenska damlandslaget succé i fotbolls-EM. Det blir inte guld, men i snitt följer 1,3 miljoner tittare landslagets matcher i TV4, det högsta snittet på 10 år.

- I juni slutför TV4-Gruppen försäljningen av TV11 till SBS Discovery som ett led i en strategisk översyn av sporträttighets- och kanalportföljen.

2012

- Den 15 oktober får TV4 Play en ansiktslyftning och som landets första tv-hus erbjuder TV4-Gruppen alla sina kanaler live på nätet, i mobilen och på surfplattor via TV4 Play Premium.

Filmnet

- C More lanserar den nätbaserade film- och serietjänsten Filmnet den 28 september.

TV4 FaktaXL logo
- TV4 Fakta XL startar sina sändningar 13 augusti. I samband med detta upphör TV4 Science fiction med sina sändningar.


C More logo

- Canal+ byter namn till C More 4 september.

- TV4-Gruppen startar TV4 Sport Xtra i samband med hockey-VM den 4 maj.

TV4 News logo

- TV4-Gruppen startar, tillsammans med Nyhetsbolaget, TV4 News den 24 januari.

2011

- Casten Almqvist tillträder som vd för TV4-Gruppen den 5 december.

- Under hösten fattas beslut om att TV4-Gruppen och Bonnier Broadcasting bildar ett nytt nyhetsbolag som tar över all produktion av nyheter och samhällsprogram inom TV4-Gruppen.

- I september byter TV4 Plus namn till Sjuan.

- I augusti säkrar TV4-Gruppen rättigheterna till hela VM-kvalet i fotboll genom ett avtal med rättighetsbolaget Kentaro som innebär att TV4 sänder Sveriges alla bortamatcher i kvalet till fotbolls-VM i Brasilien 2014. Sedan tidigare har TV4-Gruppen rättigheterna till samtliga hemmamatcher.

- Den 18 april genomgår TV4Nyheterna sin största förändring på många år och får ett helt nytt utseende. Satsningen innebär bland annat att 22-nyheterna förlängs till en timme. I samband med förändringen byter nyhetskanalen.se namn till nyheterna.se.

- TV4-Gruppen köper rättigheterna till ishockey-VM för perioden 2012-2017. Avtalet omfattar förutom Sverige också Norge och Danmark.

TV11 logo

- TV400 relanseras och byter namn till TV11. Förändringen sker i januari.

2010

- Vid årsskiftet 2010/2011 köper TV4-Gruppen butiks-tv-företaget Segelman Retail Television AB av Expressen och knyter det till TV4 Sverige AB:s lokal-tv-verksamhet. I samband med förvärvet byter bolaget namn till TV4 Retail Television AB (Org nr. 556646-7113).

- TV4-Gruppen och Warner Bros. International Television Distribution tecknar ett exklusivt pan-skandinaviskt volymavtal som ger TV4-Gruppen exklusiv rätt till ett omfattande tv-serie- och filmutbud under flera år.

- Telenor förvärvar 35 procent av C More Entertainment från TV4-Gruppen. Telenor betalar 787 miljoner kronor kontant. Därutöver överlåts betydande Telenorägda sporträttigheter till Canal+ till. Affärens värde uppgår totalt till 1 352 miljoner kronor.

- TV4-Gruppen firar 20 år den 15 september. I samband med firandet visas bland annat sex nyproducerade avsnitt av Fångarna på fortet med Gunde Svan och Agneta Sjödin som programledare.

- Fri inplaceringsrätt av reklam, produktbilder i billboards och produktplacering är några av förändringarna i de nya reklamreglerna som träder i kraft den 1 augusti. Den nya radio- och tv-lagen innebär en harmonisering av de svenska reglerna med EU-bestämmelserna och ger TV4-Gruppen möjlighet att konkurrera på lika villkor med andra kommersiella tv-bolag.

- På sensommaren 2010 arrangerar TV4-Gruppen 80-talsmusikfestivalen Forever Young i samarbete med musikbolaget Talent & Brands. Artister som Jakob Hellman, Reeperbahn och Howard Jones besöker under några helger i augusti sex svenska städer.

- Från och med sommaren 2010 kan TV4, TV4 Plus, TV400 och TV4 Fakta ses direkt i mobilen. Lagom till fotbolls-VM i Sydafrika blev TV4-Gruppen bland de första i världen att lansera direktsänd tv i mobilen. En möjlighet som cirka 80 procent av alla mobilabonnenter kan ta del av.

- TV4-Gruppen och C More Entertainment/Canal+ får tre nya sändningstillstånd i digitala marknätet av Radio- och TV-verket. HD-tjänsten TV4 HD och en helt ny Canal+-kanal med sport, film och serier i HD tar därmed plats i marknätet, liksom seriekanalen Canal+ Series.

TV4 Fakta lanseras i Norge den 22 mars.

Senast uppdaterad: 2017-02-09