Om TV4-Gruppen

TV4-Gruppen har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning med bredd och kvalitet, direktsänd sport och högklassigt drama till hela Sverige i 25 år.

När TV4 startade sina sändningar den 15 september 1990 var målet att utmana public service-monopolet med en nyskapande och modern kommersiell tv-kanal. Det lyckades vi med. TV4 blev snabbt allt populärare och tittarsuccéerna avlöste varandra. I slutet av 1990-talet var TV4 landets största tv-kanal.

I dag är TV4-Gruppen betydligt mer än det. Med en stor mängd tv-kanaler och andra tjänster, inte minst när det gäller tv på nya plattformar, är TV4-Gruppen i dag ett komplett mediehus fyllt av möjligheter för såväl tittare, annonsörer som samarbetspartners.

TV4-Gruppen är alltid i publikens tjänst

Vi driver i dag ett 10-tal tv-kanaler i Sverige. Huvud- och fri-tv-kanalen TV4 är navet i TV4-Gruppens kanalutbud och bjuder på bredd, mångfald och kvalitet i alla dess former och programgenrer, både när det gäller underhållning, nyheter, sport, barnprogram, filmer och samhällsprogram.

I kanalutbudet finns också ett stort antal kanaler som riktar sig till specifika målgrupper eller erbjuder ännu mer program av hög kvalitet, exempelvis Sjuan, TV12, TV4 Sport och TV4 Fakta. Dessutom bevakar TV4Nyheterna, med hjälp av 25 inrikesreportrar från Nyhetsbolaget, vad som händer runt om i landet. Systerbolaget C More Entertainment erbjuder också ett stort antal premium-tv-kanaler under varumärket C More, samt filmer och serier på cmore.se.

TV4-Gruppen ligger också i täten för utvecklingen av tv på nya plattformar. Inom koncernens verksamhet ryms några av de största och mest populära tjänsterna på nätet, i mobilen, surfplattan och on demand. En av dessa tjänster är TV4 Play, som samlar rörligt material från hela TV4-Gruppen under ett paraply, liksom abonnemangstjänsten TV4 Play Premium, som bland annat erbjuder alla TV4-kanalerna live via datorn, mobilen och surfplattan, men också via Apple TV - där TV4 var första tv-kanal i Norden att finnas - och Chromecast.

TV4-Gruppen är i dag Sveriges största tv-hus med en tittartidsandel inom traditionell tv på 30 procent av det totala tittandet i huvudmålgruppen 15–64 år. Och TV4 är landets enskilt största kanal i samma målgrupp. På bara några år har TV4-Gruppen och C More växt från en tv-kanal till att bli ett av Nordens ledande tv-bolag.

TV4-Gruppen har levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning, direktsänd sport och högklassigt drama till svenska folket i 25 år. Det kommer vi också att fortsätta göra.

Senast uppdaterad: 2015-07-10