2017-09-01 | Programnytt

Prisregn över Mandelmanns gård, vinst för C Mores Torpederna och när folket får välja Årets programledare: Tilde och David!

Under fredagskvällen direktsändes den stjärnspäckade Kristallen-galan där TV4-Gruppen och C More tillsammans tog hem sex priser. Mandelmanns gård skrällde med hela tre vinster och Tilde de Paula Eby och David Hellenius vann åter igen publikens hjärtan och prisades som Årets kvinnliga respektive manliga programledare. Dessutom vann Torpederna och hela svenska folkets Leif GW Persson hyllades med Årets hederspris.

Under kvällens Kristallengala blev det storslam för Mandelmanns gård som vann i tre kategorier: Årets livsstilsprogram, Årets tv-personligheter och Årets program. Dessutom belönades Torpederna med en kristall i kategorin Årets humorprogram och Alexandra Rapaport prisades som Årets kvinnliga skådespelerska för sin rollprestation i Gåsmamman.

Åsa Sjöberg, innehållsdirektör Bonnier Broadcasting:
- Marie och Gustav Mandelmanns kärlek till jorden, djuren och varandra har tagit publiken med storm. Deras befriande personligheter, deras livsstil och närheten till det enkla livet på Österlen har gått rakt in i publikens och Kristallenjuryns hjärtan. Ikväll firar vi också Torpedernas seger i kategorin Årets humorprogram, en mycket välförtjänt vinst för en oerhört välspelad komedi som underhåller med bett och skärpa OCH den fantastiska, oefterhärmliga och TV4-aktuella hederspristagaren Leif GW Persson. Slutligen ett stort grattis även till Alexandra Rapaport och Gåsmamman, som C More delar stolt vårdnad om.

När tittarna ska välja sina favoriter bland Sveriges främsta programledare faller valet för andra året i rad på Tilde de Paula Eby och det blev femte gången gillt för David Hellenius.

- Det här priset delar jag med alla mina kollegor men framförallt med tittarna, för utan dem hade det aldrig blivit vare sig tv eller något pris för den delen! Jag har varit så nervös men när jag väl satt på galan tänkte jag mest på att David skulle få priset och så fick han det - fy fan vad underbart det är!, säger Tilde de Paula Eby.

- Tilde och David står ut med sitt varma och professionella programledarskap – de är passionerade och hårt arbetande som få – och det är inte konstigt att de vinner tittarnas röst. De har ett unikt förbund med publiken och är båda i en klass för sig, säger en stolt Åsa Sjöberg.

Tv-priset Kristallen delades ikväll ut för trettonde året i rad och sändes i SVT 1. 18 statyetter delades ut till välförtjänta tv-insatser under det gångna året och TV4-Gruppen och C More var nominerade i 20 kategorier. Priset belönar nytänkande och originalitet samt exceptionellt gott hantverk. Av de 18 olika kategorierna utsågs tretton av pristagarna av en jury, fyra utsågs av publiken och ett, hederspriset, av Kristallens styrelse. TV4-Gruppen tog hem 6 priser, varav 3 priser röstades fram av tittarna.

Om Kristallen:
Kristallen är ett kvalitativt pris och gala för svensk tv-produktion. Stiftelsen Det svenska tevepriset grundades 2005 av SVT, TV3, TV4, Kanal 5, UR och Sveriges tv-producenter. Stiftelsen belönar det bästa inom svensk television med priset Kristallen. De svenska tv-kanalerna turas om att arrangera galan och prisutdelningen. Senast TV4 sände Kristallen var 2014.

Senast uppdaterad: 2017-09-01