2017-08-29 | Programnytt

Sportkanalen har premiär 14 oktober – inleder med stormöte i SHL

Nu står det klart att C Mores nya storsatsning Sportkanalen har premiär lördag den 14 oktober. Under premiärhelgen kommer Lasse Granqvist, Olof Lundh och Anna Brolin bland annat guida tittarna genom fullspäckade omgångar i Allsvenskan, SSL och Superettan, där västkust-mötet Halmstad BK - IFK Göteborg och kampen om allsvensk plats mellan Dalkurd - Öster visas i sin helhet, liksom klassikermötet Leksand-AIK i HockeyAllsvenskan.

- Det blir en minst sagt liveintensiv premiärhelg med både fotboll, hockey, innebandy, handboll och golf, säger Johan Cederqvist, programchef sport på C More.

Sportkanalen är en ny satsning från C More. Ambitionen är att med en kombination av livematcher, sportnyheter, intervjuprogram, sammandrag, höjdpunkter och dokumentärer leverera en typ av sport-tv som saknats i Sverige.

- Jag tror inte att något tv-hus i Sverige haft lika bra förutsättningar som vi har nu och de kommande åren, därför är det logiskt att vi tar chansen och bryter ny mark för sportkonsumtion, säger C Mores VD Manfred Aronsson.

C More har i snart 20 år varit hemvisten för Allsvenskan och SHL (tidigare Elitserien) och har under de senaste åren adderat ytterligare ligarättigheter till portföljen, inklusive HockeyAllsvenskan, Superettan, Handbollsligan och Svenska Innebandyligan. C More och TV4 har dessutom säkrat de exklusiva sändningsrättigheterna till samtliga herrfotbollslandslagets matcher från och med hösten 2018 till VM 2022. I rättigheterna ingår EM-kval, VM-kval och den nya viktiga turneringen UEFA Nations League, liksom alla europeiska kvalmatcher till EM och VM.

- Vi hoppas att allmänt sportintresserade kommer uppskatta tillgängligheten, samtidigt som våra premiumkunder som idag ser allt kommer att uppskatta de nya formaten som klär in dygnet före och efter livematcherna. Där kommer det finnas plats för fördjupning, nostalgi och diskussion, säger Johan Cederqvist.

Bland de nya formaten utmärker sig bland annat Olof Lundhs podcast, som i Sportkanalen får en ny skepnad när den övergår till ett filmat program. Dessutom kommer bland annat Allsvenskan, SHL och HockeyAllsvenskan få fasta dagar för Veckans Match i kanalen omgivna av ett stort antal matcher från Superettan, Handbollsligan och SSL i innebandy. Utöver det godbitar ur PGA-touren och övriga evenemang som gästspelar i den nya kanalen.

Det är sedan tidigare klart att Sportkanalen kommer distribueras hos Telia men dialog med flertalet operatörer om att distribuera kanalen pågår. Innehållet finns såklart tillgängligt via CMore.se

Senast uppdaterad: 2017-08-29