2018-01-18 | Företagsnytt

2017 ett nytt rekordår för både TV4 Play och TV4-Gruppens kanaler

3,8 miljoner registrerade användare och mängder av nya rekord för TV4 Play, med över hälften av AVOD-konsumtionen och nära hälften av de totala reklamexponeringarna. Samtidigt som TV4-Gruppens linjära kanaler noterar de högsta tittartidsandelarna någonsin, med över en tredjedel av allt tv-tittande i huvudmålgruppen. TV4 gör sitt andelsmässigt bästa år sedan 2006, och även TV12 slår sitt tidigare rekord. 2017 var ett framgångsrikt år för TV4-Gruppen på alla plattformar, visar MMS helårssiffror.

Konsumtionen av rörlig bild fortsätter att öka, och når nya rekordnivåer. Under hösten spenderade varje person 4 timmar och 38 minuter per dygn på rörlig bild, enligt MMS Rörliga bilder. Nya rekordnivåer noterar också TV4-Gruppen – både för TV4 Play och för traditionell tv.

- Vi lägger ett fantastiskt tittar- och konsumtionsår bakom oss, där våra tittartidsandelar når nya rekordnivåer – och där vi med TV4 Play står för över hälften av tittandet på de svenska AVOD-tjänsterna. Tittarna och användarna uppskattar vårt innehåll och våra tjänster. Under ett år som innehåller mängder av svensk underhållning och drama, ett fotbolls-VM med svenskt deltagande, och en vass nyhets- och valbevakning ska vi nu göra vårt yttersta för att förvalta det förtroendet även 2018, säger Mathias Berg, operativ chef för TV4 och C More.

Vid årsskiftet hade hela 3,8 miljoner användare registrerat sig på TV4 Play, Sveriges största inloggade tv-tjänst. Väl där ökade också konsumtionen, både per strömstart (till i snitt 17 minuter) och totalt. Den spenderade tiden på TV4 Play gick upp med 18 procent, till 75,7 miljoner timmar. Det innebär att TV4 Play stod för över hälften av all tid som spenderades på de kommersiella tv-tjänster som mäts av MMS. TV4 Plays andel av konsumtionen var 52 procent, MTG stod för 18 procent, Discovery Networks 14 procent och Aftonbladet TV (som mäts för första gången) 15 procent.

Även när det gäller reklamkontakter var 2017 ett rekordår för TV4 Play. Annonslagret ökade med 38 procent, och antalet levererade reklamexponeringar med hela 75 procent. Totalt svarade TV4 Play för nästan hälften (46 procent) av alla levererade reklamkontakter för de mätta AVOD-tjänsterna, med en completion rate på 97 procent. MTG svarade för 25 procent av reklamexponeringarna, Discovery för 10 procent och Aftonbladet TV för 20 procent.

Medan online-tittandet ökar fortsätter som väntat det traditionella tv-tittandet att minska. Den genomsnittlige svensken såg under året nästan 2 timmar och 20 minuter på tv varje dygn (en minskning med 5,8 procent jämfört med 2016). Drygt 45 minuter av dessa ägnades åt TV4-Gruppens kanaler, en minskning med 1 minut. Och tack vare TV4 Plays framgångar ökar TV4-Gruppens totala räckvidd något över tid.

TV4-Gruppens håller emot det linjära tittartidstappet bra. Med fokus på svenskt kvalitetsinnehåll inom alla programgenrer noterade TV4-Gruppen sina högsta tittartidsandelar någonsin i huvudmålgruppen 15-64 år, med över en tredjedel (33,8 procent) av tv-tittandet. Även TV4 ökade sina tittartidsandelar (till 21,5 procent), vilket är den högsta andelen sedan 2006. Sjuan låg kvar på ungefär samma andelsnivå som 2016, medan TV12 fortsatte växa, och noterade ett nytt all-time-high.

Samtidigt som TV4 och TV4-Gruppen också ökade i konkurrenternas huvudmålgrupper tappade TV3 och MTG kraftigt, och Kanal 5 och Discovery Networks svagt, i sina. Därmed stärkte TV4-Gruppen sin position ytterligare. Liksom positionen när det gäller TRP-leveranserna (reklamkontakter) till annonsmarknaden. Videoalliansen WOO stärkte också positionen som det största svenska videoannonserbjudandet.

- Vår strategi med ett starkt och tydligt fri-tv-erbjudande i TV4 och ett lika starkt betal-tv-erbjudande i C More ligger fast. Det är också ett erbjudande som uppskattas av tittare och annonsörer. De upprepade brister som under 2017 framkom kring de globala jättarnas innehåll, siffror och erbjudande har väsentligt ökat kraven från annonsörerna på en trygg och bra annonsmiljö, på transparens och mätbarhet och på en påvisbar effekt för annonsören, kring innehåll som engagerar. Det är precis vad vi kommer att fortsätta erbjuda, och ytterligare lägga fokus på att utveckla, säger Mathias Berg.

Nedan eller här finns mer detaljerad information om tittaråret 2017, bland annat fördjupande information och siffror om linjärt tittande, digital konsumtion, topplistor och annonsmarknad.

Tabell (tittartidsandelar TV)

Tabell (AVOD)

* Källa: Tittar- och konsumtionssiffrorna bygger på MMS officiella mätningar för 2017, MMS HotTop webb, MMS Rörliga bilder, MMS Trend & Tema, YouTube, Kantar-Sifo Orvesto och ComScore. Bland TV4-Gruppens kanaler ingår också C More-kanalerna, bland MTG:s kanaler ingår också Viasat-kanalerna.

Senast uppdaterad: 2018-01-18