2018-03-20 | Företagsnytt

850 000 Telenor-hushåll riskerar tappa TV4:s kanaler i natt

I natt riskerar närmare 850 000 svenska hushåll som är kunder hos Telenorägda Canal Digital och Bredbandsbolaget att bli av med alla TV4:s kanaler, både via satellit, ip-tv och kabel-tv. Det kan bli konsekvensen, om inte en ny överenskommelse träffas mellan TV4/Bonnier Broadcasting och Telenor.

- Vi hoppas in i det sista på att nå en överenskommelse, även om tiden börjar rinna ut. Med tanke på den korta tid som återstår vill vi informera de Canal Digital- och Bredbandsbolag-kunder som riskerar att drabbas om hur de även efter en eventuell släckning kan fortsätta att se sina favoritprogram och våra tv-kanaler – utan kostnad och med så lite besvär som möjligt, säger TV4:s operativa chef Mathias Berg.

- Tittarna kommer att kunna följa TV4-program som Robinson, Stjärnornas stjärna och premiären av Let’s dance på TV4 Play, samtidigt som de sänds linjärt. Och parallellt sänds TV4, Sjuan, TV12 och alla övriga TV4-kanaler (TV4 Fakta, TV4 Guld och TV4 Film) i sin helhet via C More-appen eller cmore.se, som man kan teckna sig för helt utan kostnad i två veckor. Så vår förhoppning är att tittarna som riskerar att förlora sina kanaler ändå ska drabbas så lite som möjligt, säger Mathias Berg.

Att parterna ännu inte lyckats enas om ett nytt avtal har sin bakgrund i de förändrade positionerna på tv-marknaden, där kvalitetsinnehåll ökat i värde samtidigt som allt fler upptäckt fördelarna med tv-kanalernas egna play- och streamingtjänster. Den utvecklingen hotar tv-operatörernas traditionella affärsmodell, med stora kanalpaket, lång bindningstid, och där omkring 75 procent av det tv-kunderna betalar går till operatörerna, medan tv-kanalerna får dela på resterande 25 procent. Samtidigt som det är tv-kanalerna som bekostar allt från nyhetssändningar och sport till underhållning och drama. I det här fallet vill Telenor sänka ersättningen, trots att TV4 under de fyra år som det nu gällande avtalet omfattar har ökat sina andelar av det totala tittandet.

- Den här typen av konflikter mellan tv-operatörer och tv-kanaler har inga vinnare, allra minst tittarna som betalar för tv-abonnemangen. Jag lider med Telenors tv-kunder, som nu på nytt riskerar att drabbas av en sådan här konflikt. TV4 har under sin 27-åriga historia aldrig tidigare hamnat i ett sådant här läge. I alla de förhandlingar vi hade under hösten kom vi överens med övriga operatörer, så jag hoppas så klart att vi ska nå en lösning nu också, säger Mathias Berg.

Mer information om vad konflikten beror på och hur man kan fortsätta titta på kanalerna och programmen finns på tv4.se/aktuellinfo.

Större delen av TV4-utbudet finns gratis på TV4 Play, och sänds samtidigt där som linjärt. TV4-Gruppens tv-kanaler i sin helhet går att se på cmore.se eller via C More-appen, som man kan testa utan kostnad i två veckor. Många av Canal Digitals satellitkunder har också möjlighet att se TV4 helt fritt via marknätet.

Senast uppdaterad: 2018-03-20