2017-03-29 | Övriga nyheter

TV12 - en treåring med växtvärk

Hipp hipp! I dag fyller TV12 tre år. Mycket har hänt sedan premiärsändningen den 29 mars 2014. Vi tar stämmer av med kanalchef Hans Pekkari på bemärkelsedagen. 

När TV12 drog igång var visionen att kanalen skulle vara en av landets tio största kanaler 2018  – vilket uppnåddes redan 2016 – mycket på grund av kanalstrategin att bygga en stor del av innehållet kring intressanta sporträttigheter och humor. Vi stämmer av med Hans Pekkari, kanalchef, på treårsdagen, kring hur vi går vidare och vad som är att vänta av den snabbt växande uppstickaren.

 

Grattis på treårsdagen! På en 1-10-skala, hur nöjd är du med TV12:s framgångar so far?

- Tack, jag tycker vi ska ge oss själva en stark åtta! Vi har uppnått och i vissa fall överträffat flera av de mål vi satte upp när vi startade kanalen. Fortfarande tycker jag vi saknar en eller två tydliga TV12-profiler, som kan hjälpa oss att bära ut kanalens innehåll till våra tittare på ett roligt och intresseväckande sätt, men förhoppningsvis närmar vi oss en lösning även på den frågan under 2017.

 

Milstolpar värda ett extra nämnande så här på en jubileumsdag?

- Framför allt att vi tog oss in på listan över Sveriges tio största kanaler redan i fjol – två år tidigare än planerat – tack vare ett konsekvent fokus på svensk humor, direktsänd sport och det tydligaste filmerbjudandet i svensk TV.

 

Samtidigt är ju Tolvan i första hand en linjär kanal. Givet att PUT:en minskar drar man ju slutsatsen att någon form av digital offensiv är att vänta? Eller fortsätter vi på inslagen väg?

- Svaret är att vi gör både och. Det stämmer att PUT:en minskar, men samtidigt har TV12 på en vikande linjär marknad ökat både andelar och ratings hittills i år. Dessutom har TV12 – precis som TV4 och Sjuan – en viktig roll för att bidra till gemensamma digitala framgångar. För TV12 handlar det framför allt om att vi framöver sänder ännu mer sport i kanalen av två skäl: dels för att öka den linjära titten, dels för att bidra till ökad exponering av C Mores urstarka sporträttigheter och att tydliggöra C More som avsändare av all sport digitalt.

 

Hur ska TV12 fortsätta avancera bland topp 10-kanalerna i Sverige? Kan du hinta om någon game plan?

- Vi har en tydlig plan för tillväxt framöver – framför allt genom att hela tiden vässa vårt innehållserbjudande och göra mer av det som våra tittare gillar. Ett exempel på kort sikt är att det blir ännu mer svensk humornostalgi i TV12 redan från och med april. Ett annat exempel på lite längre sikt är vi erbjuder våra tittare ännu mer stark sport nästa år med fler SM-finaler i hockey och viktiga delar av det stora Uefa-paketet i fotboll.

Senast uppdaterad: 2017-03-29