• 2017-06-16 | Magnus Törnblom

    Nykter mediekonferens om digitala möjligheter och globala jättars tomma stolar

    Transparens, viewability, kvalitet och kontext i fokus för ny mediekonferens – och starkt missnöje med vad de globala jättarna levererar kring det. Och hur de duckar debatten. I veckan anordnades den första Nordic Media Insights -konferensen i...

  • 2017-06-16 | Viveka Hansson

    Medierna går samman för att stärka säkerheten för utsända medarbetare

    Jag försöker somna, med mobilen nära kudden. Min medarbetare, reportern Terese Cristiansson, är på väg till ett av talibanernas gömställen i Afghanistan gömd under en heltäckande burka för att träffa deras fruar. Ett väldigt farligt uppdrag. Borde...

  • 2017-05-31 | Johan Gustafsson

    Därför HBTQ-certifierar vi C More Sport

    Lite pö om pö började det sippra ut under gårdagen att C Mores sportavdelning ska HBTQ-certifieras, och i morse kunde vi i Nyhetsmorgon  höra sportprofilerna Anna Brolin och Sanny Lindström berätta mer om arbetet. Som väntat har nyheten mötts av e...

  • 2017-05-15 | Viveka Hansson

    Nu hittar vi nya sätt att lyfta frågorna om källkritik

    Metros redaktion Viralgranskaren hjälper publiken att upptäcka vad som är sant eller falskt när det gäller uppgifter som sprids på nätet. Andelen propaganda och desinformation har ökat kraftigt de senaste åren, och betydelsen av källkritik växer...

  • 2017-05-12 | Hans Pekkari

    Tack för 23 fina år!

    Hej, efter 23 år slutar jag i sommar på TV4 och Bonnier Broadcasting. Jag känner glädje, värme och stolthet när jag tänker på allt vi uträttat tillsammans och den roliga, lärorika och spännande resa jag fått uppleva de senaste 23 åren. Jag kom til...

  • 2017-05-10 | Viveka Hansson

    Färre mätningar men mer heltäckande. Nu tänker vi om kring opinionsmätningar på TV4.

    Kan man lita på opinionsundersökningar? Efter senaste svenska valet, Brexit och USA-valet har frågeställningen fått förnyad aktualitet. Framförallt kring hur väl mätningarna speglar högerextrema och nationalistiska strömningar, som tycks...

  • 2017-05-03 | Viveka Hansson

    Här är TV4:s nya ledning för nyheter och samhälle

    Tittarna har visat oss stort förtroende. Under mer än fyra år i rad har de som tittat på våra nyhets- och samhällsprogram blivit fler. Det är ett kärleksbetyg då utbudet av tv och rörligt växer så starkt. Vi befinner oss samtidigt i en bransch som...

  • 2017-05-02 | Hans Pekkari

    Duplantis DL-debut i TV12

    Vi ser fram emot en ny, stark sportmånad i TV4, TV12 och C More under maj. Hockey-VM (start nu på fredag) ser ut att bli något alldeles extra med mängder av svenska NHL-stjärnor och samtliga 64-matcher i C More. För första gången sänder vi också e...

  • 2017-04-28 | Mikael Ekelöf

    Genom att stirra sig blind på linjär tv-reklam missar man bollen

    Techcrunch rapporterade nyligen att Google på den amerikanska marknaden i begränsad omfattning kommer kunna erbjuda annonsörer att köpa traditionell tv-annonsering via sin annonsplattform DoubleClick Bid Manager. Något som också fångats upp här i...

  • 2017-04-26 | Viveka Hansson

    Grattis till Kalla fakta!

    Kalla fakta vinner två priser i årets New York Festivals, en gala där världens bästa film- och tv-produktioner tävlar. Det stod klart i morse i Las Vegas där priserna delas ut. Stort grattis till reportrarna Sara Recabarren och Camilla Zeidorn,...

  • 2017-04-20 | Viveka Hansson

    Det vi vill ska bestå, måste vi ständigt förändra

      TV4 tar hem nyhetsverksamheten närmast hjärtat igen. Det betyder att alla våra nyhets- och samhällsprogram kommer att produceras internt, istället för i vårt produktionsbolag Nyhetsbolaget. Strategiskt leds innehållsarbetet ytterst redan från...

  • 2017-04-13 | Magnus Törnblom

    Om transparens, brand safety och ett WOO som växer – och levererar – så det knakar

    Det har varit stort fokus på transparens, mätbarhet och ”brand safety” under den senaste tiden. Det är sunt och bra och egentligen rätt självklart att man som annonsör vill ha kontroll över i vilken miljö man syns och vad det faktiskt är man köper...

  • 2017-03-29 | Hans Pekkari

    121 procents tillväxt

    Slaget om Siljan är inne i ett avgörande skede, Dating Naked fortsätter locka unga tittare på söndagkvällar kl 21.00 och i dag är det födelsedag. Det händer mycket i TV12 just nu - kanalen som startade den 29 mars 2014 och firar treårsdagen med en...

  • 2017-03-06 | Hans Pekkari

    484 000 såg Sannas sista lopp i TV12

    484 000 tittare i TV12 såg det idrottshistoriska ögonblicket i fredags, då en av Sveriges mest populära idrottare alla kategorier det senaste decenniet, Sanna Kallur , sprang sitt sista lopp i karriären - EM-finalen på 60 meter häck i Belgrad. Ett...

  • 2017-02-26 | Viveka Hansson

    Ja, det skadar bara public service att vifta med Murdoch och Trump

    All media, med en annan finansieringsmodell än public service, är demokratins motsatser. Vi sätter marknaden först, precis som Trump och Murdoch. Att diskutera public service roll är alltså att försöka förgöra demokratin. Det är vad resonemanget...

  • Äldre blogginlägg

TV4:s medieblogg

På TV4:s medieblogg delar TV4-ledningen och ett flertal medarbetare med sig av sina tankar, funderingar och utmaningar. Vad händer i tv- och medievärlden i stort? Hur påverkar det som sker i omvärlden TV4, våra program och journalistiken? Och hur påverkar det vi gör omvärlden?