• 2017-12-14 | Magnus Törnblom

    TV4 ger mer reklamvisningar i Sverige än vad YouTube ger globalt

    Hela sju svenska reklamfilmer på TV4 har fler visningar i Sverige än vad den mest sedda reklamfilmen på YouTube har globalt. De 10 mest visade reklamfilmerna på TV4 har mer än 1,1 miljard fler visningar än de 10 mest visade reklamfilmerna på...

  • 2017-12-13 | Magnus Törnblom

    Viktiga #metoo-frågor får inte reduceras till en jakt på klick

    Igår publicerades antologin ” me too. Så går vi vidare. Röster, redskap och råd ”, med Alexandra Pascalidou som redaktör. Ett stort antal kvinnor skriver där om sina upplevelser kring sexism. En av dem är TV4:s journalistprisvinnare Malou von...

  • 2017-12-08 | Magnus Törnblom

    Om förändringarna kring Bingolottoproduktionen

    Vid en intern utredning som genomförts på BingoLottos produktionsbolag har allvarliga arbetsmiljöproblem konstaterats. Med anledning av det har Folkspel och TV4 i dag fattat beslut om att byta programledare. Folkspel – som är det ideella bolag som...

  • 2017-11-23 | Magnus Törnblom

    Casten Almqvist om utredningen och vägen framåt

    TV4:s vd Casten Almqvist om utredningen av äntligen hemma - och om vägen framåt: ”Vi är ett bättre företag nu än vi var för en månad sedan”. I går kväll presenterade Setterwalls advokatbyrå den oberoende utredning man genomfört på uppdrag av TV4, ...

  • 2017-11-20 | Magnus Törnblom

    Mathias Berg: ”Rekordår för TV4-Gruppen ett kvitto på att vi fått alla delar att hänga ihop”

    Förra veckan stod det klart att TV4:s operativa chef Mathias Berg också tar över som operativ chef för C More, med fokus på att ytterligare samordna verksamheterna och tjänsterna. Det här blev så klart en branschnyhet, och i helgen utvecklade...

  • 2017-11-02 | Magnus Törnblom

    Dubbla måttstockar för Expressen när det gäller #metoo-bevakningen?

    Thomas Mattson har skrivit en del klokheter kring press- och yrkesetik, samt betydelsen av att undvika missvisande formuleringar i ingresser och rubriker. Funderar dock här lite kring hur det förhåller sig med den saken i Expressens egna bevakning...

  • 2017-10-27 | Magnus Törnblom

    Rapport inifrån stormens centrum

    Lördagen den 14 oktober fick vi en första intervjuförfrågan med anledning av anklagelserna som förts fram mot den Äntligen hemma-profil som vi tidigt denna vecka sa upp samarbetet med. Sedan den där första förfrågan har det varit 13 turbulenta...

  • 2017-10-23 | Casten Almqvist

    #metoo kommer göra oss till ett bättre företag

    Ingen har undgått vad som kanske är det mest kraftfulla och ursinniga uppropet i sociala mediers historia - #metoo . Jag tror ingen gått oberörd från alla de bedrövliga historier som berättats och delats över hela världen. En av de historierna...

  • 2017-10-20 | Magnus Törnblom

    TV4:s vd om åtgärderna som nu vidtas

    Det har varit stor uppmärksamhet kring de senaste dagarnas #metoo-upprop, och inte minst mot ett par utpekade medieprofiler, varav en på TV4. Med anledning av det vidtar TV4 en nu rad åtgärder. I ett brev till alla medarbetare på TV4 och Bonnier...

  • 2017-10-18 | Anna Rastner

    Information med anledning av anklagelserna mot en av våra programprofiler

    Uppropet #metoo har under de senaste dagarna engagerat och satt viktiga frågor om jämlikhet och trakasserier i rampljuset världen över. TV4 värnar starkt om jämlikhet och alla människors lika värde och tar kraftigt avstånd från trakasserier och...

  • 2017-09-29 | Magnus Törnblom

    Ett ”Hallelujah moment” för TV4 Play förra veckan

    8,3 miljoner strömstarter, 2,3 miljoner timmar och 2,5 timmes konsumtion per användare. Förra veckan slogs flera all time high för TV4 Play. För en tid sedan skrev TV4-Gruppens kanaldirektör Fredrik Arefalk om den starka inledningen på hösten för...

  • 2017-09-22 | Magnus Törnblom

    TV4:s stora matsatsning prisad på nytt! Utsågs till Sveriges ”bästa matinspiration”

    Vid gårdagskvällens Dagligvarugalan i Stockholms stadshus hyllades företag och personer som åstadkommit något extra inom dagligvaruhandeln. TV4 kammade med hela sitt omfattande utbud av matprogram och med matkonceptet Köket.se hem ytterligare ett...

  • 2017-09-20 | Magnus Törnblom

    Orimlig, otidsenlig och godtycklig tv-reglering i ett nytt medielandskap

    I helgen blev jag intervjuad av Sveriges Radios utmärkta mediemagasin Medierna. Inslaget  handlade hur kommersiella varumärken exponeras i tv. Och hur olika bedömningarna kan vara om vad som är okej och vad som inte är det. Inslaget sätter tydligt...

  • 2017-09-19 | Magnus Törnblom

    TV4 Play fortsätter växa – och kraven på transparens och mätbarhet ökar

    Under senaste året har avslöjanden om kraftigt överdrivna siffror, annonser som dykt upp i väldigt olämpliga miljöer och fakenyheter stått som spön i backen för de globala plattformarna. I takt med det har transparensen och vilken typ av plattform...

  • 2017-09-18 | David Österlund

    Information om TV4 Komedi och TV4 Fakta XL

    Den 30 september avvecklas de två linjära kanalerna TV4 Komedi och TV4 Fakta XL, som aviserades redan i våras. De två kanalerna har varit viktiga delar i TV4-Gruppens framgångsrika flerkanalsstrategi, men i takt med att tittandet och konsumtionen...

  • Äldre blogginlägg

TV4:s medieblogg

På TV4:s medieblogg delar TV4-ledningen och ett flertal medarbetare med sig av sina tankar, funderingar och utmaningar. Vad händer i tv- och medievärlden i stort? Hur påverkar det som sker i omvärlden TV4, våra program och journalistiken? Och hur påverkar det vi gör omvärlden?