2017-11-23

Casten Almqvist om utredningen och vägen framåt

TV4:s vd Casten Almqvist om utredningen av äntligen hemma - och om vägen framåt: ”Vi är ett bättre företag nu än vi var för en månad sedan”.

I går kväll presenterade Setterwalls advokatbyrå den oberoende utredning man genomfört på uppdrag av TV4, om händelserna kring Äntligen hemma, för Bonnier Broadcastings styrelse. På eftermiddagen i dag presenterades utredningens slutsatser och rekommenderade åtgärder också för medarbetarna på TV4 och Bonnier Broadcasting.

I det här pressmeddelandet presenteras utredningens slutsatser, och också den handlingsplan – Nollmissionsplanen – som nu lanserats, närmar. Liksom kommentarer från TV4:s vd Casten Almqvist, både om utredningen och vägen framåt.

Utöver personalmötet har Casten Almqvist i ett brev till alla medarbetare berättat mer om den senaste tidens händelser, och hur TV4 nu arbetar framåt för att förebygga, upptäcka och hantera alla former av trakasserier.

Eftersom mejlet redan fått spridning utanför huset publicerar jag det även här på mediebloggen, för att alla som vill ska kunna ta del av det i sin helhet.

Magnus

--
Vänner,

när det här skrivs har det gått en dryg månad sedan turbulensen kring en av våra programprofiler började. Det har varit en omtumlande period som gett oss lärdomar vi kommer att ha nytta av under lång tid framöver.  

Advokatbyrån Setterwalls oberoende utredning presenterades för styrelsen och mig igår kväll. Den innehåller hård kritik mot vår underlåtenhet att agera på de missförhållanden som upptäcktes på Äntligen hemma och runt vår programprofil. Utredningen är entydig i sin slutsats. Vi skulle redan 2016, i samband med den utredning som då gjordes av Meter Television, ha fattat det beslut vi nu har fattat; att avsluta samarbetet med programprofilen.

Hur blir vi då ett bättre företag baserat på den dyrköpta läxa vi just fått? Sedan några veckor tillbaka har kulturambassadörerna, ledningen och många andra medarbetare runt om i företaget arbetat hårt med vår omfattande handlingsplan. Den syftar till att 1) förebygga trakasserier och kränkningar och 2) i de fall det ändå förekommer, bli bättre på att upptäcka och hantera dem. Att bli bättre inom de här två områdena är det viktigaste för oss just nu.

Insatserna har vi samlat i ett tiopunktsprogram som vi kallar Nollmissionen. Vårt arbete med den kommer inte att gå någon obemärkt förbi. Såväl här i huset som ute på produktionerna ska man känna sig trygg i att vi menar allvar. Jag vågar gå så långt som att påstå att ingen annan aktör som fått kännedom om problem i sin verksamhet de senaste veckorna har agerat lika kraftfullt som vi.

De åtgärder vi vidtagit inom ramen för vår Nollmission bildar en lång lista. På personalmötet förra veckan presenterades tio av de mest centrala, varav jag kort tänkte påminna om några här.

  • Bonnier Broadcasting inför ett etiskt råd med kompetenser från olika delar av verksamheten. Det etiska rådet kommer att fungera som bollplank i komplexa frågor som inte har några självklara rätt och fel, varken juridiskt eller etiskt.
  • Projektledare med ansvar för produktioner vi köper in utbildas i arbets- och avtalsrätt. En uppförandekod med tydliga förväntningar på arbetsmiljön på produktionerna kommer att presenteras inför samlade redaktioner innan första inspelningsdagen.
  • Vi inför en ny visselblåsarkanal för anställda på Bonnier Broadcasting, men som även inkluderar möjlighet för medarbetare på produktionsbolagen att slå larm om allvarliga missförhållanden.
  • De interna riktlinjer vi sedan tidigare rättat oss efter uppdateras och förtydligas. Det ska inte råda några som helst tveksamheter kring hur man som medarbetare, kollega och chef ska hantera och rapportera trakasserier och kränkningar.
  • Samtliga chefer får gå en särskild utbildning om hur trakasserier och kränkningar ska hanteras.
  • Samtliga medarbetare kommer årligen att genomföra en obligatorisk e-utbildning om våra riktlinjer.
  • Introduktionsdagarna för nya medarbetare kommer att utökas med ett särskilt fokus på rättigheter och skyldigheter vad avser trakasserier och kränkningar. Vi kommer också att säkerställa att vi fångar upp vikarier och konsulter på bättre sätt redan deras första dag.

Sedan tidigare har vi bjudit in våra konkurrenter på SVT, MTG och Discovery samt de största produktionsbolagen till ett möte för att diskutera gemensamma utmaningar och lösningar. Vi har fått signaler från de inbjudna att de gärna ser att det bli ett återkommande möte. Det visar att våra branschkollegor delar vår syn på frågans dignitet.

Hur påfrestande en kris än må vara för en organisation så kan den – om den omfamnas – vara enormt utvecklande. På sätt och vis påminner situationen om en idrottsskada. Det gör ont och det krävs hårt jobb för att ta sig tillbaka, men sköter man sin rehab kan man bli starkare än någonsin tidigare.

Att våra värderingar är sunda, starka och tydliga är en helt central fråga för att vara attraktiva bland landets bästa talanger. Kan vi inte behålla och rekrytera dem kan vi heller inte leverera Sveriges bästa tv-upplevelser. Med den ambition och vilja som nu genomsyrar huset är jag övertygad om att vi ska kunna ta ledartröjan. Om några år vill jag titta tillbaka på den här perioden och konstatera att där lyfte vi hela företaget till en helt ny nivå.

Under de senaste sex månaderna har det periodvis ställts ovanligt höga krav på er, framförallt under vårens omställningsprogram och den senaste tidens turbulens. Jag är medveten om utmaningen det innebär att utöver ert dagliga arbete behöva kalenderpussla för att få tid till extrainsatta personalmöten, externa föreläsningar, kompletterande enkäter, informera kollegor med mera.

Lika glad och tacksam som jag är för allas engagemang är jag imponerad av den professionalitet ni visat upp under den här perioden. Det hade varit lätt att låta förändringar och osäkerhet stjäla fokus från det dagliga arbetet, men ni har fortsatt att ha användarna i centrum. Mitt uppe i den här intensiva perioden slår vi tillväxtrekord på både TV4 Play och C More. TV4 går mot sitt bästa år någonsin. Det bådar gott inför en framtid som vi vet kommer med mer eller mindre förutsägbara behov av förändring – vi kommer att kunna hantera det nästa gång också.

Slutligen vill jag rikta ett särskilt tack till er som mailat, ringt, stannat mig i korridorerna, ställt frågor på personalmöten, kritiserat, kommit med idéer eller på andra sätt bidragit till att vi är ett bättre företag nu än vi var för en månad sedan. Tack!

Casten

Senast uppdaterad: 2017-11-23

Magnus Törnblom

Presschef corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har arbetat med corporate communications sedan 2009, som presschef sedan 2016.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.