2017-12-14

TV4 ger mer reklamvisningar i Sverige än vad YouTube ger globalt

Hela sju svenska reklamfilmer på TV4 har fler visningar i Sverige än vad den mest sedda reklamfilmen på YouTube har globalt. De 10 mest visade reklamfilmerna på TV4 har mer än 1,1 miljard fler visningar än de 10 mest visade reklamfilmerna på YouTube.

Slutet av året innebär en högtidsstund för alla som gillar topplistor. Så nu publiceras topplistor på löpande band. Över de mest framgångsrika reklamfilmerna, programmen, kampanjerna, populäraste sökningarna och så vidare.

Läste bland annat i Dagens Media om hur den mest sedda reklamfilmerna på YouTube under året har hela 150 miljoner views globalt, enligt YouTubes egna uppgifter. En imponerande siffra.

MEN - det finns också andra sätt att se det…

Om man gör motsvarande körning för hur många views (det vill säga hur många kontakter/exponeringar som en reklamfilm har genererat) på TV4 är det hela sju (7) reklamfilmer som hittills i år skapat mer views på TV4 i Sverige, än vad den mest sedda YouTube-reklamen i världen lyckats generera globalt.

Jepp. Det är sant. Den mest sedda reklamfilmen i TV4 har setts över 197 miljoner gånger i år. 47 miljoner fler visningar än den mest sedda reklamfilmen på YouTube på global nivå.

Det här säger en del om styrkan i tv. Hur otroligt starkt genomslag tv fortfarande har. Hur mycket man fortfarande tittar på tv. Det sätter kanske också den digitala video-konsumtionen, de digitala jättarnas egna siffror och listor i lite perspektiv. Det kan vara värt att tänka på ibland. Och att det faktiskt sker är ju också en av anledningarna till att många annonsörer i dag åter ökat sina tv-investeringar, samtidigt som man börjat se allt fler ifrågasättanden kring digital annonsering från annonsköpare över hela världen. Och sett krav på ökad transparens, inte minst från de globala jättarna.

Slår man ihop de tio mest sedda reklamfilmerna för YouTube landar de på 537 miljoner views globalt. För TV4:s del hamnar vi på 1 681 000 miljoner views. I Sverige. Drygt 1,1 miljard views mer alltså. Så här ser YouTubes och TV4:s Topp 5-listor för reklamfilmer ut.

Topp 5 för YouTube (globalt, YouTubes egna uppgifter):
Samsung – 150 miljoner views
Clash Royal – 110 miljoner views
Oreo – 90 miljoner views
Miss Dior perfume – 43 miljoner views
Budweiser – 28 miljoner views

Topp 5 för TV4 (bara i Sverige, MMS-mätning):
Gilette Venus – 197 miljoner views
YES – 188 miljoner views
Gilette Fusion – 181 miljoner views
Always – 174 miljoner views
Head&Shoulders – 173 miljoner views

Jag kan inte riktigt hålla mig ifrån att lista hur många sammantagna views de mest sedda programmen på TV4 har nått hittills i år.

Topp 5 mest sedda program på TV4 (MMS):
Nyhetsmorgon – 1,1 miljarder views
TV4Nyheterna – 975 miljoner views
TV4Vädret – 885 miljoner views
Sporten – 250 miljoner views
Halv åtta hos mig – 73 miljoner views

Här skriver Dagens Media också om de mest sedda enskilda svenska klippen på YouTube i Sverige. Det mest sedda hade 3 miljoner views. Vilket för övrigt är knappt 5 miljoner views mindre än den mest sedda reklamfilmen på TV4 Play hittills i år (som noterat 8,6 miljoner views).

Magnus

Senast uppdaterad: 2017-12-14

Magnus Törnblom

Presschef corporate

TV4-historia: Började på TV4 som pressinformatör 2001, har vikarierat som presschef och har arbetat med corporate communications sedan 2009, som presschef sedan 2016.

Innan dess: Jobbade tidigare på Granskningsnämnden för radio och tv.

Viktigaste mediefrågan: Det finns många hot mot mångfald, yttrandefrihet och mediers oberoende i dag. Den strukturomvandling vi just nu befinner oss i tvingar de fristående och kommersiella medierna – som utgör majoriteten av våra medier – att utveckla nya tjänster och affärsmodeller. Att ge dessa fristående medier goda förutsättningar att verka och utvecklas är avgörande för att vi ska fortsätta ha en så mångfacetterad och kvalitativ mediemarknad och journalistik som vi har i dag.


För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.