2015-11-05

TV4 360˚ - ett nytt sätt att se på TV

En vanlig filmkamera filmar ett utsnitt av världen den har framför sig. En 360˚-kamerarigg består av flera olika kameror som filmar åt alla olika håll runtom och ibland också uppåt och nedåt. Det innebär att det egentligen inte finns något fram och bak utan när man tittar på filmen kan man välja åt vilket håll man tittar. Det innebär också att innehållet inte funkar särskilt bra på en vanlig TV-skärm. Istället finns det några andra sätt att se på 360˚-video:

1. I en mobiltelefon (eller tablet). Den är oftast utrustad med en gyro som känner av åt vilket håll du riktar den åt och när du panorerar runt kan bildutsnittet som visas på skärmen förändras beroende på vart du vänder kameran.

2. I en webbläsare kan du navigera runt i videon åt olika håll med tangenter eller musen och på så vis ”vända dig om” i filmen.

3. Med specialutrustning: mest omtalad är Oculus Rift men Samsung, Sony och HTC med fler har egna glasögon antingen ute i handeln eller på gång. En enklare variant är det som kallas Google Cardboard som är en bit kartong, några kardborrbandsbitar och två plastlinser. Rätt ihopvikt funkar kartongen som ett par “glasögon” där du kan lägga in en mobiltelefon. Genom linserna ser du sedan videon i mobiltelefonens skärm och olika appar kan skap olika sorters funktioner. Det är en ganska genialisk produkt eftersom den är billig och enkel men använder högteknologi som många av oss har omkring oss redan: mobiltelefonen. Gyro, bra skärm, uppkoppling, snabb CPU som med hjälp av lågteknolgisk och billig kartong skapar förutsättningar för 360˚-video.

Vi tror att det här sättet att filma och uppleva video kommer växa framöver. Det är ett nytt sätt att uppleva video: närmare, mer interaktivt och en mer intensiv upplevelse (eftersom andra synintryck stängs ute). Det innebär också att vi måste producera vårt innehåll på ett nytt sätt. En kamera som filmar åt alla håll behöver placeras på ett annat sätt, man kan inte klippa i upptagningen som man är van vid och därmed blir storytellingen annorlunda. Vilket innehåll som funkar bra, hur långa klipp man vill se och vilket sätt som blir populärast att titta på återstår att se. Det här är någonting både vi som TV-bolag och användare som videokonsumenter behöver lära sig.

Vi kommer arbeta mer med det här framöver. Idol är först ut. Det är ett av våra största format och innehåller allt. Förinspelat material, livesändning, omröstning, publik, jury, drama, skratt och tårar. Under våren gjorde vi en film som visar hur en Idol-audition kan se ut inifrån. Den är först ut av Idol-innehållet.

Det finns många TV4-format som vi tror passar för 360˚-video. Tänk att uppleva att stå mitt i Gladiatorerna? Att gå på husvisning med Ernst i sommartorpet? Att sitta med vid bordet på Så mycket bättre, lyssna på samtalet och se sångnumren? Eller stå mitt emellan deltagarna i Sveriges Mästerkock när de gör upp under slutsekunderna.

Vår plan är att ta fram de här upplevelserna tillsammans med våra användare. 

Låt oss veta vad du tycker, maila gärna 360@tv4.se!

 

Senast uppdaterad: 2015-11-05

Per Åström

Innovationschef

TV4-historia: började 2009 som teknikchef Nya Plattformar som sen blev teknikchef App&Webb 2012. Innovationschef sedan 2014.

Innan dess: Aftonbladet, Schibsted och Svenska Dagbladet.

Viktigaste mediefråganAtt förnya sig med nya tekniska möjligheter, data och nya arbetssätt för att fortsätta vara relevant i det nya medielandskapet.