2016-11-11

Flest USA-valstittare valde TV4

Intresset för amerikanska valet har varit enormt. Även här i Sverige. När vi nu tittar igenom alla siffror kan vi stolt konstatera att TV4 vann valet om de linjära tittarna under den svenska USA-valvakan.

Både i målgruppen 15–64 år, som är vår huvudmålgrupp, och när det gäller totalt tittande (A3+).

De digitala siffrorna är ännu inte säkrade av MMS, det brukar ta några dagar. Våra egna siffror visar dock rekordtrafik för nyhetslivesändning i TV4 Play.

Det är värt otroligt mycket, att våra tittare har valt oss, för alla här som slitit hårt i många dygn med ambitionen att leverera en valrapportering fylld av människor, fakta, analys och energi. En fantastisk laginsats av många framför och bakom kamerorna på TV4 och Nyhetsbolaget, i Sverige och på plats i USA.

Siffrorna visar också att TV4 och SVT sammantaget har en enormt stor publik som väljer oss under stora nyhetshändelser.

Det går att bryta ut enskilda tidsperioder, och hitta klockslag då fler tittar på SVT1, men hur du än vänder och vrider på siffrorna är TV4 största kanal från 22.30 då valvakorna startar och fram till kl 13.00 påföljande dag då USA har fått en ny president.

TV4 har i totalt tittande, A3+, en andel på 34,2, SVT1 har 28,4 och SVT2 har 8,1.

I målgruppen 15-64 år har TV4 en andel på 37,2, SVT1 24,6 och SVT2 7,0.

SVT1 är den kanal som i huvudsak sänt valvakan, men SVT har under vissa perioder flyttat valbevakningen mellan kanalerna.

Att TV4 slår vår huvudkonkurrent SVT1 under själva valvakan är en viktig positionsförflyttning för oss.

Under det förra amerikanska valet, 2012 då USA valde Obama till sin president för att andra gången, var SVT större både på totalen och även något större i vår kommersiellt viktiga målgrupp 15-64.

Även under de stora terrorattackerna i Bryssel, Paris och Nice, har vi sett att TV4 lyckats locka tittare från SVT. Nyhetsmorgon har också under flera år nu ökat avståndet till Gomorron.

Under valvakan, som kulminerade med det faktum att de amerikanska väljarna valt Donald Trump att leda landet, såg i snitt 228 000 personer på TV4. SVT1 drog i snitt 189 000 personer och SVT2 54 000 (delvis val i tablån).

Totalt sett följde fler svenskar valvakan i år jämfört med 2012. Då såg siffrorna ut så här: TV4: 120 000, SVT1: 149 000, SVT2: 17 000

Filip & Fredriks valvaka i Femman såg av i genomsnitt 68 000 tittare mellan klockan 23.00–02.00.

Våra digitala siffror är också intressanta. Under de två valdygnen startades 900 000 liveströmmar. Utöver detta startades runt 190 000 strömmar från nyhetsklipp relaterade till valet. Här är en intressant skillnad mot onlineaktörer som kvällstidningarna, där klippkonsumtionen är väldigt mycket högre än hos oss.

Våra tittare såg på valsändningen i genomsnitt 39 minuter per startad ström. I ett normalt nyhetsläge brukar siffran ligga på ungefär 32 minuter. Allra flest timmar har våra tittare/användare sett via datorn (45 procent), tätt följt av ”big screen”, dvs AppleTV/Chromecast etc (33 procent).

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att siffrorna visar också tydligt att det har varit rätt och relevant att rapportera mycket om ett val som engagerat stort.

Fotnot: TV4 har sänt linjärt om USA-valet långt mer än under själva valvakan tisdag 22.30 – 13.00 påföljande dag. Under valupptakten tisdag morgon går vi till exempel ännu starkare jämfört med konkurrenter. Om någon är specialintresserad så är det bara att höra av sig!

 

/Viveka Hansson, programdirektör nyheter & samhälle TV4/Bonnier Broadcasting

Senast uppdaterad: 2016-11-11

Viveka Hansson

Programdirektör nyheter och samhälle

TV4-historia: Började på TV4 som programdirektör 2011.

Innan dess: Pluggade i Uppsala. Lärde mig reporterjobbet på Norrtelje Tidning. Kom till Expressen 1995. Jobbade där i 16 år som nyhetsreporter, nyhetschef, redaktionschef och editionschef.

Viktigaste mediefrågan: Att värna och ta ansvar för yttrandefriheten.

För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.