2018-04-03

Historiskt beslut för att stärka pressetiken

Mediebranschen har enats om att inrätta ett nytt medieetiskt system. Ett historiskt beslut, och ett viktigt steg mot en stärkt självsanering.
Allmänhetens medieombudsman (MO) och en medieetisk nämnd (MEN) ska värna den personliga integriteten, omfatta publiceringar på alla plattformar och dessutom göra det enklare för allmänheten.

Om detta skriver medierna i en gemensam debattartikel under tisdagen. Undertecknare är företrädare för Tidningsutgivarna, Tidsrkifterna, SVT, TV4, Sveriges Radio, Utbildningsradion, Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet och Utgivarna:

"I över 100 år har den svenska pressen arbetat för att upprätthålla en god etik. I dag är självregleringen med en Allmänhetens Pressombudsman (PO) och en särskild nämnd (PON) väl kända. Dit kan enskilda personer anmäla publiceringar de anser skadar eller kränker deras personliga integritet.

Medieföretag, bransch- och fackliga organisationer har nu enats om ett konkret förslag för att vidga – och därmed stärka – den etiska självprövningen. MO/MEN ska pröva alla mediernas publiceringar oberoende av publiceringsplattform, det vill säga även radio- och tv-sändningar och de webbpubliceringar som i dag inte kan prövas. Tydliga regler och ett gemensamt system för samtliga medieformer stärker individens möjligheter att få upprättelse vid orättfärdiga publiceringar. Dessutom bidrar det till att öka förtroendet för de ansvarstagande medierna.

Därför vill undertecknande branschorganisationer och medieföretag gemensamt inrätta Allmänhetens Medieombudsman (MO) och Mediernas etiska nämnd (MEN).

Alla yttranden ska prövas – oberoende av publiceringsplattform

Vi har enats om följande ramar för den framtida etiska självregleringen:

  • MO/MEN ska pröva alla yttranden för de medier som omfattas av självregleringen – oberoende av publiceringsplattform. Det innebär att även radio- och tv-sändningar, samt de webbpubliceringar som i dag inte kan prövas, omfattas av det framtida systemet.
  • MEN föreslås bli uppbyggt som det nuvarande självreglerande systemet med representanter för allmänheten och mediebranschen.
  • MO/MEN ska pröva om enskilda utsatts för en oförsvarlig publicitetsskada genom intrång i privatlivet.
  • Endast om den som anser sig drabbad av en publicitetsskada ger sitt tydliga medgivande ska anmälan tas upp till prövning.
  • Möjligheten att få upprättelse och sitt fall prövat kommer precis som i dagens system att vara kostnadsfri för den enskilde.
  • Kostnaden för verksamheten finansieras helt av huvudmännen.

Tilltänkta huvudmän och ”ägare” av MO/MEN är Utgivarnas huvudmän, det vill säga Sveriges Tidskrifter, TU – Medier i Sverige, Sveriges Utbildningsradio (UR), Sveriges Radio (SR), Sveriges Television (SVT) och TV4-gruppen samt Publicistklubben och Journalistförbundet.

Regeringen bör i samband med inrättandet av MO/MEN justera instruktionen för Granskningsnämnden för radio och tv så att nämnden inte prövar intrång i privatlivet. Den granskningen bör ske i MO/MEN.

Med MO/MEN tas ett stort steg för att stärka mediernas ställning samt markera distans till informationsspridning och opinionsbildning där etik, källkritik och ansvarstagande saknas.

Vårt förslag innebär att det blir enklare och tydligare för enskilda personer att veta vart de ska vända sig när de anser sig utsatta för publicitetsskada.

Tillsammans fortsätter vi nu arbetet för att i detalj utforma regler och stadgar för det nya medieetiska systemet."

Casten Almqvist, vd, TV4

Cilla Benkö, vd, SR

Sture Bergman, vd, VK Media AB

Unn Edberg, ordförande, Sveriges Tidskrifter

Jonas Eriksson, vd, TT

Nils Funcke, vd, Utgivarna

Jeanette Gustafsdotter, vd, TU – medier i Sverige

Anna Gullberg, chefredaktör, Gefle Dagblad

Viveka Hansson, programdirektör, TV4

Anna Hedenmo, ordförande, Publicistklubben

Jan Helin, programdirektör, SVT

Fredric Karén, publisher, Svenska Dagbladet

Anna Körnung, chefredaktör, Lokaltidningen Mitt i Stockholm

Anne Lagercrantz, chef nyheter, SVT

Björn Löfdahl, programdirektör, SR

Thomas Mattsson, chefredaktör, Expressen

Marcus Melinder, chefredaktör, Norran

Kerstin Neld, vd, Sveriges Tidskrifter

Jonas Nordling, ordförande, Journalistförbundet

Robert Olsson, programchef, SVT

Cecilia Roos, tf vice vd, UR

Susanna Skarrie, publisher, Hem & Hyra

Hanna Stjärne, vd, SVT 

Sofia Wadensjö Karén, ordförande, Utgivarna"

Senast uppdaterad: 2018-04-03

Viveka Hansson

Programdirektör nyheter och samhälle

TV4-historia: Började på TV4 som programdirektör 2011.

Innan dess: Pluggade i Uppsala. Lärde mig reporterjobbet på Norrtelje Tidning. Kom till Expressen 1995. Jobbade där i 16 år som nyhetsreporter, nyhetschef, redaktionschef och editionschef.

Viktigaste mediefrågan: Att värna och ta ansvar för yttrandefriheten.

För att prenumerera på ett RSS-flöde när du använder Chrome som webbläsare behöver du ett plugin-program. Ladda ned det via Chromes hemsida eller använd en annan webbläsare.