2017-01-13 | Företagsnytt

Starkt tittarår på alla plattformar för TV4-Gruppen

 

Tittaråret 2016 kan nu summeras, och med det lägger TV4-Gruppen ytterligare ett framgångsrikt år bakom sig. Genom den fortsatta satsningen på plattformsoberoende svenskt kvalitetsinnehåll har TV4-Gruppen lyckats möta de förändringar som tv-marknaden genomgår. Under 2016 slog TV4-Gruppen ett flertal nya rekord online, bland annat med 2,2 miljoner inloggade användare och nytt all-time-high för spenderad tid. Samtidigt noterade TV4-Gruppen sina högsta tittartidsandelar någonsin – och för TV4 var det högsta andelen på 10 år.

 

 

Med 4 timmar och 17 minuters konsumtion av rörlig bild per person och dygn fortsätter det svenska tv-tittandet att slå nya rekord. Detta på en hårt konkurrensutsatt marknad i kraftig förändring – där konsumtionstillväxten sker digitalt och det traditionella tv-tittandet minskar.

- TV4 Plays stora framgångar – både vad gäller inloggning och ökad konsumtion – och att vi så pass väl lyckats hålla emot den vikande putten, visar att vår plattformsoberoende strategi är rätt väg att gå. Det lägger också grunden för våra fortsatta satsningar på det starkaste svenska innehållet och ännu bättre tittarupplevelser under 2017. Liksom än mer relevanta målgrupper för annonsörerna, där transparens och mätbarhet blir nyckelfaktorer när vi rör oss mot en tv-marknad där man inte gör skillnad på linjär och digital video, säger TV4-Gruppens operative chef Mathias Berg.

TV4 Plays inloggningsprojekt är ett tydligt exempel på hur tv-tittandet blir alltmer plattformsoberoende. Hela 2,2 miljoner användare hade vid årsskiftet loggat in på TV4 Play, mer än dubbelt så många som beräknat. Trots ett förväntat tapp i konsumtion på grund av inloggningen, ökade den spenderade tiden på TV4 Play med över 7 procent – till rekordhöga 64 miljoner timmar, enligt färska siffror från MMS*. Antalet strömstarter låg kvar på ungefär samma nivå som 2015 – och landade på 262 miljoner strömstarter. Ingen av de övriga kommersiella Playtjänsterna som mäts av MMS var i närheten av TV4 Play, som svarar för omkring 2/3 av den uppmätta konsumtionen både i tid och strömstarter. Och om man dessutom räknar in konsumtionen på externa plattformar ökar TV4:s digitala konsumtion till 80 miljoner timmar och 608 miljoner strömstarter.

Även om det dagliga linjära tv-tittandet under 2016 minskade med omkring 5,5 minuter, såg genomsnittssvensken nästan 2 timmar och 29 minuter på traditionell tv per dygn. Också de unga tittarna fortsatte att se på traditionell tv, även om många hävdar motsatsen. En genomsnittlig 15-24-åring spenderade 55 minuter per dygn åt traditionell tv.

Av den totala tiden ägnade den genomsnittlige tv-tittaren 46 minuter åt TV4-Gruppens kanaler, en minskning med 1 minut. Tack vare att TV4-Gruppen stod emot den totala minskningen så pass väl ökade TV4-Gruppen sina tittartidsandelar. I huvudmålgruppen 15-64 år nådde TV4-Gruppens kanaler 32,4 procent i andel, vilket är den högsta totala andelssiffran någonsin. Och för TV4-kanalen blev 2016 det andelsmässigt bästa året sedan 2007, med 21,1 procent i andel i huvudmålgruppen 15-64, och med den kraftigaste andelsökningen i målgruppen 15-44 år. Samtidigt fortsatte TV12 att vara den snabbast växande svenska tv-kanalen, och ökade sin andel till 2,3 procent. Sjuan minskade dock något, till 5,7 procent i huvudmålgruppen kvinnor 25-59 år.

Tittar- och konsumtionsframgångarna är bland annat ett resultat av den fortsatta satsningen på lokalt svenskt innehåll för alla plattformar, både inom drama, underhållning, sport, samhälle och nyheter. Väletablerade program som Så mycket bättre, Bonde söker fru, Sveriges Mästerkock, TV4Nyheterna och Nyhetsmorgon fortsätter locka tittare. Och inte minst på nyhetssidan har framgångarna varit stora, bland annat med rekordstarkt tittande på TV4:s USA-valbevakning. TV4:s digitala nyhetskonsumtion ökade med över 50 procent under året.

TV4:s innehåll fortsätter också att engagera och nå människor på nya plattformar. Som mest nådde TV4 en räckvidd på Facebook på över 6 miljoner under en enskild månad. Samtidigt växte talangnätverket ENT både när det gäller talanger, följare och konsumtion, och Köket.se vann både priser och lanserade en ny prenumerationsbox som mottagits väl.

- Under 2016 tog Bonnier Broadcasting stora steg på vår resa från tittare till användare. TV4-Gruppen gjorde också ett antal rekordnoteringar, inte minst journalistiskt, där vi bland annat slog huvudkonkurrenten SVT både digitalt och linjärt under en av årets viktigaste nyhetshändelser – det amerikanska presidentvalet. 2017 ökar både tillväxt och konkurrens på videomarknaden ytterligare. Vi står väl positionerade genom ett tydligt fri-tv-erbjudande i TV4 och ett tydligt betal-tv-erbjudande i C More, säger TV4-Gruppens och Bonnier Broadcastings vd Casten Almqvist.

Under 2016 befäste TV4-Gruppen också positionen som det ohotat största tv-huset när det gäller såväl räckvidd som TRP-leveranser till annonsmarknaden, och videoalliansen Woo utvecklade positionen som det främsta kommersiella videoannonserbjudandet på den svenska marknaden.

Här finns mer detaljerad information om tittaråret 2016 à (bland annat fördjupande information och siffror om linjärt tittande, digital konsumtion, topplistor och annonsmarknad).

Här finns tabell med MMS tittartidsandelar för alla kanalhus och de största tv-kanalerna.

* Källa: MMS. Tittar- och konsumtionssiffrorna bygger på MMS officiella mätningar för 2016, samt MMS HotTop webb, MMS Rörliga bilder, ComScore och YouTube. Bland TV4-Gruppens kanaler ingår C More-kanalerna, bland MTG:s kanaler ingår Viasat-kanalerna.

 

Senast uppdaterad: 2017-01-13