2017-10-16 | Programnytt

Tittarna bestämmer när TV4 Play gör svensk version av megasuccén Love Island

Love Island är det helt nya och unika dejtingprogrammet som redan har tagit miljontals tv-tittare med storm. 2018 kommer den internationella succén till Sverige. Kärlekstörstande singlar samlas för att dejta i en oemotståndlig paradismiljö, alla med hopp om att träffa den stora kärleken. Låter det som något du har sett förut? Tänk om - jakten på sann kärlek och allt som leder fram till den på Love Island utspelar sig nämligen live och det är hela tiden tittarna som sitter på makten.

- I Storbritannien har Love Island brutit helt ny mark och fullkomligt ritat om kartan för den här typen av program och jag är övertygad om att vi kommer att se samma utveckling när Love Island kommer till Sverige. Love Island har framgångsrikt skapat ett helt nytt sätt att göra TV. Ingenting är förutsägbart, när som helst kan vad som helst hända och det är hela tiden relationer, kärlek och starka känslor i fokus, säger Lotta Andersson, exekutiv producent.

Nu är det klart att TV4 Play gör en svensk version av Love Island, den nya dejtingsåpan som blivit en stor succé i Storbritannien. I programmet samlas singlar från Sverige på en romantisk plats för att under några veckor leva livet, med hopp om att få träffa den stora kärleken. Så långt ett klassiskt dejtingprogram. Men det som gör Love Island verkligt unikt och nyskapande är att programmet utspelar sig live och att det via en app ger tittarna en unik chans att agera matchmakers och att påverka handlingen i programmet. Det innebär att tittarna hela tiden har möjlighet att vara med och bestämma vilka nykomlingar som får komma in, vem som ska få gå på dejt med vem, vilka som åker ut och slutligen vilket kärlekspar de tycker förtjänar att vinna priset som årets Love Island-par och prissumman på en halv miljon kronor. Och som om det inte vore nog: om tittarna är övertygade om att en av deltagarna i programmet är deras soul mate, så är de själva bara ett knapptryck i väg från att få chansen att flygas ner till Love Island och kliva rakt in i handlingen.

- Våra tittare är klara med att sitta i passagerarsätet, de är redo att sätta sig i förarstolen! Och att få chans att erbjuda dem en unik möjlighet att vara med och påverka innehållet i en kärlekssåpa på det här sättet känns extremt kul och spännande fortsätter Lotta Andersson.

- Love Island Sverige är utan jämförelse den största satsningen någonsin för TV4 Play och kommer att bli ett kraftfullt komplement till det breda grundutbud som våra linjära kanaler förser Play med. Att Love Island är ett live-event där våra tittare och användare kan påverka innehållet tror vi kommer att bidra starkt till Plays position som tv-tjänst med ständigt aktuellt innehåll som engagerar och som gör TV4 Play till en självklar utgångspunkt för nya tv-upplevelser varje dag, säger Fredrik Arefalk, kanalchef TV4-Gruppen.

TV4 Play har i dag över 3,5 miljoner registrerade användare och konsumtionen i tjänsten ökar stadigt. Satsningen på Love Island är ytterligare en del av offensiv strategi att etablera TV4 Play som Sveriges största och bästa play-tjänst. Framgångsrika egenproducerade format som Torpet, Unga föräldrar, Playmakers och Kärlek åt alla och starka inköp som norska och australiensiska Bonde söker fru i kombination med alla andra TV4-program, från underhållning och drama till nyheter och samhällsprogram, är viktiga byggstenar i det fortsatta arbetet med att skapa den mest relevanta och aktuella Play-tjänsten på en hårt konkurrensutsatt TV-marknad.

För dig som vill söka: 

Om Love Island:

Love Island är dejtingsåpan som både Adele och Liam Gallagher säger sig inte kunna missa. Första säsongen sändes sommaren 2017 i Storbritannien och blev en succé med de högsta tittarsiffrorna någonsin för ITV2. Säsongsfinalen blev det näst mest sedda programmet i målgruppen 16-24 under året.  

Love Island produceras och sänds under 2018 av ITV för TV4 Play.

Senast uppdaterad: 2017-10-16